Tuesday, March 9, 2010

Keputusan Poll Lokasi Pilhan NAG - as of today 9 Mac


Seperti yang tertera di atas, sehingga setakat ini seramai 30 orang telah menyertai poll tentang lokasi atau venue pilihan untuk Kejohanan Catur NAG. Kuala Lumpur mendahului senarai lokasi pilihan dengan mendapat 9 undian. Kemudian diikuti oleh Selangor dan surprisingly Johor di tempat ketiga dengan 5 undian.

Satu response yang agak bagus pada pandangan GiLoCatur. Ini menunjukkan bahawa pemain2, peminat2 dan ibubapa catur di negara ini perihatin. Mungkin sebahagian Malaysian chess community beranggapan bahawa poll ini tidak tepat dan sia-sia. Atau tidak menggambarkan "sampling" yang menyeluruh dan mencukupi.

Tetapi bagi GiLoCatur yang ada sedikit pengalaman dan knowledge tentang "survey", sekurang2nya ini merupakan satu permulaan to gauge on some critical and vital info on the Malaysian chess issues / pendapat among the "SMALL" Malaysian chess community. Info dan maklumat ini boleh membantu pihak yang bertanggungjawab membuat halatuju (direction) chess di bumi kita tercinta. GiLoCatur amat berharap fakta dan statistik menjadi landasan utama bagi sebarang keputusan penting yang melibatkan catur di negara ini.

Ada juga GiLoCatur mendengar komen dan feedback bahawa tidak guna bersuara atau memberi pandangan tentang permasalahan catur di Malaysia. Kerana ia umpama "mencurah air di daun keladi" atau "masuk telinga kanan, keluar telinga kiri". Memang GiLoCatur masih "setahun jagung" dalam sukan catur berbanding mereka yang sudah berpuluh2 tahun dan telah berhadapan pelbagai "onak dan duri" samada sebagai pemain atau ibubapa yang ingin memajukan anak2 mereka ke peringkat tertinggi. Sehingga dikatakan ada sebahagian dari mereka yang mengundur diri dari dunia chess.

GiLoCatur akan cuba membuat observation dan research tentang hal-hal sebegini. Atau mungkin akan berhadapan nanti dengan apa yang mereka telah lalui dan hadapi. GiLoCatur akan cuba memberi pandangan dan pendapat "2 cent" berkaitan dunia catur terutamanya di Malaysia kerana ada hak berbuat demikian sebagai seorang warga masyarakat yang ingin memberi sumbangan kepada agama, negara dan bangsa.

DOAkan agar GiLoCatur mampu memberi buah fikiran dan sumbangan dalam memajukan SUKAN CATUR di negara ini, Kepada semua penggiat dan ahli komuniti catur, mari bersama2 GiLoCatur membawa chess Malaysia ke peringkat tertinggi sehingga kita mampu melahirkan Grandmaster dan mampu membawa MALAYSIA ke top ten.

GiLoCatur amat gembira dengan semangat "yakin boleh" Ng6 yang akan menyertai KL Open bersama-sama Grandmaster2 nanti. Semangat sebegini perlu dipupuk di kalangan semua pemain catur junior kita.


"Jika kau fikirkan kau boleh
Kau hampir boleh melakukan
Jika kau fikir ragu-ragu
usahamu tidak menentu

Engkau la apa engkau fikirkan
Terkandung dalam pemikiran
Jika kau fikir kau boleh
Kau boleh!!!"


MALAYSIA BOLEH!

No comments: