Friday, July 31, 2009

Chess Championship Zone 3.3

KEDUDUKAN 10 TERATAS

TAHNIAH! kepada IM Mas yang berjaya menempatkan diri dalam 10 kelompok pemain terbaik bagi Zon 3.3. IM Mas, yang disenaraikan sebagai pilihan ke 18 di awal pertandingan, berjaya mengungguli tempat ke 6. Beliau merupakan International Master (IM) yang mendapat kedudukan terbaik dalam pertandingan yang memilih pemain untuk Kejohanan Dunia 2010.

Dari carta keputusan di atas, tidak dapat disangkal lagi Filipina dan Vietnam merupakan negara yang hebat dalam sukan catur di rantau ASEAN. 3 pemain Filipina dan 4 pemain tuan rumah, Vietnam, mengungguli kedudukan 10 terbaik. Filipina berjaya membolot dua tempat teratas yang bakal mewakili Zon 3.3 ke World Chess Championship 2010. GM Darwin Laylo dan GM Wesley So, seorang "chess prodigy" yang merupakan pemain catur ke 7 termuda mendapat gelaran GM, masing-masing adalah juara dan naib juara Kejohanan Catur Kelayakan Zon 3.3 yang berlansung di Bandaraya Ho Chi Minh. Sudah pasti semua rakyat Filipina akan meraikan kejayaan ini.

Agak malang bagi pemain harapan tuan rumah, GM Nguyen Ngoc Truong Son yang merupakan pemain ke 14 termuda mendapat gelaran GM, tidak dapat bersama Wesley So ke Kejohanan Catur dunia tahun hadapan.

Malaysia bersama-sama Indonesia dan Singapura boleh berbangga dengan pemain-pemain masing yang berjaya mendapat tempat ke 10 terbaik. GM Zhang Zhong (Singapura) terpaksa berpuashati di tempat ke 8 dari seeded ke 2. Sementara GM Susanto Megaranto berjaya naik setingkat di tempat ke 5 dari seeded ke 6. Justeru itu, IM Mas yang merupakan seeded ke 18 bermain cemerlang dan berjaya mendapat tempat ke 6. Syabas, IM Mas sebenarnya setaraf dan setanding dengan para GM terutamanya dari rantau Asean.


sumber : chess-results.com

Apakan IM Mas berjaya mendapat norma GM yang dicari-carinya? GiLoCatur tidak pasti. Harap-harap beliau berjaya. Malaysia amat mendambakan kejayaan beliau bagi membuka laluan dan memberi motivasi kepada pemain-pemain Malaysia lain untuk mengejar cita-cita itu.

Dalam kejohanan ini, IM Mas berjaya menang 3 dan seri 6 permainan. IM Mas berjaya menewaskan seoarang GM dan seorang IM pemain tuan rumah. Dan beliau juga berjaya seri dengan dua orang GM, seorang veteran dan seorang remaja.

GiLoCatur mengharapkan pemain-pemain muda negara akan menjadikan usaha dan kesungguhan IM Mas untuk mendapatkan gelaran GrandMaster sebagai satu azimat dan motivasi.

HOPE MALAYSIA WILL GET ITS FIRST GM SOON!



No comments: