Wednesday, May 3, 2017

The Malaysian PM Meets Cikgu Salihin & Family


As part of the Malaysian chess community, GiLoCatur is very very proud when a chess family of Cikgu Salihin meets the Malaysian Prime Minister, Datuk Seri Najib Razak today at Putrajaya.

Cikgu Salihin and family with the Malaysian Prime Minister
Photo credit to Ahmad Irham Mohd Noor of BH
News written by Magendran Rajagopal

PUTRAJAYA: Pengorbanan Salihin Ahmad, 45, menjual rumah untuk membiayai kos dua anaknya menyertai Pertandingan Catur Individu Sekolah Dunia 2017 di Romania, mendapat perhatian Datuk Seri Najib Razak. 
Perdana Menteri turut berkongsi kebanggaan berikutan pencapaian Afiqah Zahra Salihin, 7, yang berjaya menduduki tempat kelima dunia dalam kategori perempuan bawah tujuh tahun pada pertandingan itu. 
"Apa yang dilakukan Salihin untuk dua anaknya adalah hakikat pengorbanan seorang guru (dan bapa) demi melihat anak didik mereka menempa kejayaan. 
"Kita berbangga dengan pencapaian Nur Anisah, 17, dan Afiqah Zahra, 7, pada pertandingan antarabangsa di Romania ini. Pengorbanan Salihin dan ibu bapa yang menghantar anak mereka ke pertandingan terbabit akan kita hargai melalui kementerian berkaitan. 
"Kita akan pastikan bakat seumpama ini akan dipupuk dan disokong sebaiknya kerana biarpun individu, ia membawa nama Negaraku Malaysia. Tahniah Salihin dan semua peserta Malaysia di Pertandingan Catur Individu Sekolah Dunia 2017," katanya kepada pemberita di Perdana Putra di sini, hari ini. 
Najib turut meluangkan masa beberapa minit beramah mesra dengan Nur Anisah dan Afiqah Zahra yang hadir bersama ibu bapa serta adik beradik lain untuk menemui Perdana Menteri. 
Kisah Salihin, yang juga guru Bahasa Melayu Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Udang, Klang, mencuri tumpuan baru-baru ini apabila akhbar melaporkan beliau terpaksa menjual rumah keduanya di Segamat, Johor pada harga RM65,000 untuk membawa Afiqah Zahra dan Nur Anisah ke pertandingan berkenaan kerana tiada penaja. 
Selain dua beradik itu, 14 lagi peserta turut menggalas cabaran Malaysia dalam kejohanan yang menghimpunkan lebih 500 murid dan pelajar sekolah dari 41 negara.
Selanjutnya di : http://www.bharian.com.my/node/278560

Cikgu Salihin had just arrived home with his two daughters from Iasi, Romania after taking part in the recently concluded World Schools Chess Championship. Their plight of own funding for the trip to Romania by selling their second home was viral in the social and online media several days ago. 

Cikgu Salihin daughters especially Afiqah Zahra has caught the online and social media attention for her strong will, fighting spirit and determination to win the Girls Under 7 age-group category. 

Afiqah scored 6/9 points from four (4) wins and four (4) draws. She was fifth place.

GiLoCatur hopes that CATUR or CHESS is no more sidelined in the Malaysian news and public. And GiLoCatur really really hopes that parents of the athletes will be supported by respective ministries and agencies as well as the young talents.

No comments: