Thursday, June 22, 2023

29 Tahun Pemergian Ayah GiLoCatur (22/06/1994)

 fb post on 22 Jun 2023

Allahu rabbi. Sungguh cepat masa berlalu. Time flies cakap Mat Salleh.

29 tahun lalu pada hari ini. Al fatihah buat almarhum ayah.


fb post on 22 Jun 2017

Seperti yg dijanjikan, 23 tahun lepas pada tarikh hari ini jam 8:55PM telah kembalinya ayahandaku Hj Abdul Latif Bin Hj Hassan Basri kerahmatullah. 

Perakuan Kematian Almarhum Ayah GiLoCatur

Aku tiada di sisinya ketika itu. Tiba agak lewat di rumah bujangku di Taman Bidara Selayang dari pejabat JPJ Seremban. Setelah berehat dan bersiap2 untuk pulang ke kampung, aku memandu seorang diri ke Sabak Bernam melalui jalan lama Kepong - Kuala Selangor. Jam ketika itu sekitar 3:00 pagi, 23/6/1994.

Sepatutnya aku pulang ke kampung dengan abang Ngah aku, tetapi beliau tak sampai sampai lagi. Aku tiba di kampung ketika fajar subuh hampir menjelang.

Arwah ayah merupakan guru pertama mengaji Al-Quran dan Matematik ku. Beliau seorang yang sangat tegas dan garang. Memulakan persekolahan di sebuah sekolah di Teluk Anson (sekarang Teluk Intan) awal 1930an. Kemudian mendalami ilmu agama di Ihya As-Sharif Gunung Semanggol yang bermudirkan Ustaz Abu Bakar Al-Baqir. 

Foto Arwah Ayah 
dari Sijil Kewarganegaraan

Arwah ayah yg merupakan anak kedua dan lelaki sulong kepada pasangan Hassan Basri Bin Suliman dan Raini Bt Djamin telah dijodohkan dengan sepupunya Rahmah Bt Kasid oleh neneknya atau UWO dalam dialek Etnik Kampar. Mereka berkahwin pada tahun 1944 di Bagan Datoh, Perak.

Almarhum Ayah GiLoCatur (Foto 1968)

Setelah berkahwin, arwah ayah membawa ibuku menetap di Kampung Sungai Utara. Rumah kecil mereka yg juga merupakan sebuah kedai terletak di hadapan sebuah masjid. Arwah ayah berniaga menjual pakaian terpakai yang dibelinya di Singapura. Arwah ayah menaiki stesen keretapi di Teluk Intan untuk berulang alik ke Singapura membeli barangan jualan.

Rumah Kayu Cengal di Tebuk (Jalan) Sultan

Di penghujung tahun 1950an, arwah ayah telah membuat sebuah rumah di Jalan Sultan, Sungai Tengar. Rumah tersebuat siap untuk diduduki pada tahun 1960. Di rumah inilah aku dan adik beradik2 ku kecuali kakak sulong telah dilahirkan. Ketika aku dilahirkan, arwah ayah berusia 51 tahun, manakala ibuku pula 38 tahun. Arwah ayah pulang kerahmatullah ketika usianya 77 tahun, manakala aku pula berumur 26 tahun ketika itu. Ramai tersalah anggap yang aku adalah cucunya ketika aku menjaga arwah ayah di hospital.

Dan dirumah ini jugalah arwah ayah telah menghembuskan nafas terakhirnya pada hari ini 23 tahun yang lalu. Semoga arwah ayahku di tempatkan di kalangan orang2 beriman dan para solehin. 

Al-Fatihah buat arwah ayahandaku Hj Abdul Latif Bin Hj Hassan Basri.


No comments: